Ce e important de stabilit în prima ședință de terapie
1. Confidențialitatea
Tot ce se discută în terapie rămâne confidențial, cu excepția situațiilor prevăzute de lege (pericol iminent pentru sine sau alții, abuz asupra minorilor etc.).
2. Punctualitatea și durata ședințelor
Ședințele au o durată fixă (de obicei, 50 de minute iar cele de psihoterapie de familie sau grup 90 de minute).
Este important să ajungi la timp, iar dacă întârzii, ședința se încheie la ora stabilită inițial.
3. Frecvența și angajamentul
Se stabilește ritmul întâlnirilor (săptămânal, bilunar cum dorește clientul etc.).
Este importantă consecvența pentru eficiența terapiei.
4. Politica de anulare și reprogramare
In caz de evenimente care apar in mod neprevazut este util ca terapeutul sa fie anuntat (24-48 de ore înainte) pentru anularea unei ședințe, altfel aceasta ar putea fi taxată.
5. Implicarea activă a clientului
Terapia este un proces colaborativ – este esențială deschiderea și sinceritatea în discuții.
Nu există „răspunsuri greșite” – orice gând sau emoție merită explorate.
6. Plata și metodele de plată
Se clarifică costul fiecărei ședințe care se achita inainte de terapie și modalitatea de plată (numerar, transfer bancar etc.).
In cazul unor pachete de 5, 10 sedinte pot oferi sesiuni la preț redus pentru anumite situații speciale.
7. Limitele relației terapeutice
Relația este una profesională, nu de prietenie sau alt tip de relație personală.
Comunicarea în afara ședințelor prin sms și messenger doar in caz ca trebuie aanuntat ca clientul nu se prezinta la sedinta sau intervin alte intamplari neprevazute.
Este de preferat comunicarea fată în față, în cadrul ședintei de terapie deoarece ce este în afara cadrului terapeutic nu duce la o rezolvare a problemelor clientului dimpotrivă le poate agrava.
8. Reguli privind utilizarea telefonului și distragerile
Se recomandă oprirea sau punerea pe silențios a telefonului în timpul ședinței.
Este important să te asiguri că poți participa fără întreruperi.
9. Gestionarea situațiilor de criză
Se stabilește cum se procedează în caz de urgență emoțională (resurse de sprijin, numere de contact, eventuale sesiuni suplimentare).
10. Prezența sau nu a aparținătorilor în terapie
Este permisă doar pentru clienții care nu au capacitate de a se descurca singuri cum sunt copii,persoanele cu AVG sau demență ori cele cu deficiențe ca autism ,sindrom Down,deficiență gravă de intelect dar și în terapia VML sau ABA unde e necesară prezența lor pentru a învăța cum să continue terapia acasă.Cu timpul când clienții se vor descurca singuri aparținătorii se vor retrage .
Aceste reguli sunt negociabile în funcție de nevoile tale și stilul terapeutului, iar clarificarea lor de la început contribuie la un proces terapeutic eficient și confortabil și cu rezultate mai bune pentru client.
Terapie, familie, psihologie
